Nedenfor finder du specifikationerne på de forskellige digitale annonceformater, som tilbydes på Det Nordjyske Mediehus' nyheds- og lokalsites: nordjyske.dk, aalborg.nu og ligeher.nu

Vælg det annonceformat du ønsker at vide mere om:

Leaderboard

Artikelbanner

Skyscraper

Mobilbanner

Topscroll

Wallpaper (skin)

Midscroll Mobil

Specifikationer til standardbannere

Har du brug for yderligere information eller hjælp, er du velkommen til at kontakte os på erhverv.salg@dnmh.dk eller finde din konsulent her

 

Leaderboard

Produktdetaljer

Enheder: Desktop, tablet
Dimensioner: 930x180 px
Max. vægt: 120 kb
Filformater: HTML5, JPG, GIF eller PNG

Se detaljerede specifikationer til bannerproduktion HER

 

Til toppen

 

Artikelbanner

Produktdetaljer

Enheder: Desktop, tablet, mobil
Dimensioner: 300x250 px
Max. vægt: 120 kb
Filformater: HTML5, JPG, GIF eller PNG

Se detaljerede specifikationer til bannerproduktion HER

 

Til toppen

Skyscraper

Produktdetaljer

Enheder: Desktop, tablet
Dimensioner: 160x600 px
Max. vægt: 120 kb
Filformater: HTML5, JPG, GIF eller PNG

Se detaljerede specifikationer til bannerproduktion HER

 

Til toppen

Mobilbanner

Produktdetaljer

Enheder: Mobil
Dimensioner: 320x320 px
Max. vægt: 120 kb
Filformater: HTML5, JPG, GIF eller PNG


Se detaljerede specifikationer til bannerproduktion HER

 

Til toppen

Topscroll

Produktdetaljer

Topscroll er et stort format, som er placeret i toppen af sitet, så brugerne ser det som det første, når de kommer ind på sitet, og inden de scroller videre ned til indholdet. Det fylder det meste af skærmen og er meget velegnet til branding eller andre budskaber som kræver en placering med stor synlighed.

Vi har også mulighed for topscroll med video. Vær opmærksom på, at der gælder andre specifikationer for det format – find links herunder.

Topscroll – desktop
Enheder: Desktop
Dimensioner: 2560x1440 px
Max. vægt: 3,5 MB

Se detaljerede specifikationer for Topscroll – desktop HER
Se detaljerede specifikationer for Topscroll – desktop Video HER

Topscroll – mobil
Enheder: Mobil
Dimensioner: 812x812 px
Max. vægt: 3,5 MB

Se detaljerede specifikationer for Topscroll – mobil HER
Se detaljerede specifikationer for Topscroll – mobil Video HER

 

Til toppen

 

Wallpaper (skin)

Produktdetaljer

Med wallpaper får du synlighed i et stort format i nær relation til indholdet på et site. Står du med et markant budskab, som skal ses af så mange som muligt, så er et wallpaper en oplagt løsning.

Når målet er bred synlighed på både desktop og mobil, vil det rigtige produkt være en takeover-pakke, som består af wallpaper og midscroll mobil.

Enheder: Desktop
Dimensioner: 930x180 px + 2560x1440 px
Max. vægt: 3,5 MB

Se detaljerede specifikationer for Wallpaper (skin) HER

 

Til toppen

Midscroll Mobil

Produktdetaljer

Med midscroll mobil opnår du god plads til kreativ udfoldelse på et lækkert format med høj synlighed, som samtidig giver en god brugeroplevelse.

Enheder: Mobil
Dimensioner: 812x812 px 
Max. vægt: 3,5 MB

Se detaljerede specifikationer for Midscroll – mobil HER
Se detaljerede specifikationer for Midscroll – mobil Video HER 

Til toppen

Specifikationer til standard bannere

 

Det Nordjyske Mediehus følger Danske Mediers Retningslinjer for display-annoncering.

1. Standard- og high impact formater

Det Nordjyske Mediehus tilbyder følgende standard display annonceformater på vores sites:

  • 930x180 (Leaderboard)
  • 300x250 (Artikelbanner)
  • 160x600 (Skyscraper)
  • 320x320 (Mobilbanner)

Vi samarbejder desuden med Adnami, som leverer high impact formater. Her tilbyder vi flg.:

  • Topscroll – desktop Video
  • Topscroll – mobile Video
  • Wallpaper (skin)

Link til Adnami’s specifikationer ses her: https://www.adnami.io/specs
Direkte links til det enkelte format kan desuden findes under de enkelte formater i menuen.

Det anbefales at både medier og annoncører holder sig til Coalition for Better Ads’ anbefalinger.
Læs mere her: https://www.betterads.org/

 

2. Vægt og polite load

Standardformater må maksimalt veje 120 kB.

Ønskes tungere vægt end 120 KB, kan dette laves med polite load (Max 1 MB). Det vil sige, at det først må først loades ved browser-eventet window.onload.

Første load bliver ofte omtalt initial load, mens polite load også kan omtales subsequent load.

Vær opmærksom på at meget tunge bannere bliver blokeret i Chrome. Læs mere her:  https://developers.google.com/web/updates/2020/05/heavy-ad-interventions

 

3. Udformning

  • Bannere må ikke indeholde scripts, der interagerer med andre elementer på siden.
  • Bannere må ikke indeholde vedvarende, hurtige ”stroboskopiske” animationer af grafik, tekst, farver eller baggrunds elementer.
  • Bannere må ikke ligne en redaktionel artikel.
  • Bannere skal indeholde afsenders logo/navn.
  • Hvis banneret har hvid baggrund, skal der være en ramme omkring, 1x1 px er fint.

 

4. Hosting

HTML5 og image filer hostes hos mediet. 3. parts tags hostes hos annoncøren/bureauet.

 

5. HTML5-bannere og clickTag

Links skal altid åbne i et nyt vindue (target =”_blank”)
Leveres der HTML-bannere, skal der angives en tydelig clickTag-funktion direkte i index.html-filen.
Det er annoncørens/bureauets ansvar, at clickTag’et virker efter mediets specifikationer.
ClickTag til Google Ad Manager skrives således:

Google Ad Manager: %%CLICK_URL_UNESC%%

Link til Google Ad Manager clickTag-support: https://support.google.com/admanager/answer/7046799?hl=en

 

6. Video og lyd

Streaming af lyd skal starte og stoppe ved klik. Desuden skal banneret indeholde en tydelig stop/mute-knap.

Streaming af video i bannere må ikke starte før efter en aktiv brugerhandling som klik eller mouse-over med 1 sekunds delay.

Streaming i bannere må max fylde 4 MB, efter brugeren har foretaget en aktiv handling.

 

7. SSL

Der skal leveres HTTPS / SSL-kompatible bannere.

 

8. Dataindsamling

Vær opmærksom på at eventuel dataindsamling skal være i overensstemmelse med mediets retningslinjer. Læs yderligere her: https://iabeurope.eu/transparency-consent-framework/

 

9. Levering og pakketering

Det anbefales, at der benyttes HTML5, JPG, GIF eller PNG eller tredjepartstags.

Leveres der HTML-bannere, bør de være pakket i en .zip-fil med tydelig angivelse af en “main” html-fil, der er navngivet “index.html”, så der ikke opstår tvivl om, hvilken fil der skal hentes. Herudover skal der sendes landing page.

Alle filer skal ligge i én enkelt mappe, da vores ad server, Google Ad Manager kræver én-folder struktur. Det vil sige ingen undermapper.

 

10. Referencer

http://creative.adform.com/support/documentation/build-html5-banners/html5-banner-specifications/required-files-structure/

Til toppen