Tips til din markedsføring

Det er lettere at styre din markedsføring, hvis du lægger en plan. Det kræver lidt forarbejde, men det vil vi gerne hjælpe dig med. Til gengæld giver det dig bedre resultater. Og det giver dig et godt grundlag til at vælge medier og budskaber.

Begynd med at tænke på:

Hvem er din målgruppe?

Hvad skal dit budskab være?

Hvordan opnår du synlighed flere gange og for flest mulige?

Hvor stort afkast kan du få med dine reklamer?

Herunder kan du læse lidt om de forskellige spørgsmål. Hvis du vil vide mere, er du velkommen til at kontakt os

 

Hvem er din målgruppe?

Før du kommunikerer, skal du gerne vide, hvem du kommunikerer med. Hvem er dine kunder, hvem vil du have til at handle hos dig?

Det er vigtigt at vide hvem målgruppe er. Det hjælper dig både med hvilke medier, du bedst kommunikerer i, og med hvordan du udformer dit budskab.

Din målgruppe bor i Det Nordjyske Hus

Vores analyseafdeling kan hjælpe dig med viden om målgrupper. Vi har – sammen med TNS Gallup – spurgt og analyseret nordjyderne. Og så har vi opdelt dem i fem forskellige persontyper ud fra holdninger, værdier og adfærd. Vi kalder det Det Nordjyske Hus. Her kan du helt sikkert finde din målgruppe, og vi kan hjælpe dig med at komme i kontakt med dem.

Du kan læse mere om målgrupperne i Det Nordjyske Hus.

 

Hvad skal dit budskab være
– hvor tæt er din målgruppe på at købe af dig?

Det er sjældent, nogen køber noget af én, de ikke kender. Faktisk viser undersøgelser, at 49 % af alle forbrugere allerede har besluttet, hvem de vil handle med, før de overhovedet beslutter at købe noget. De ved altså på forhånd, hvor de køber, før købsbehovet opstår.

Kan du leve af at være den billigste?

Hvis forbrugerne køber hos en virksomhed, de ikke kender noget til, er det oftest ud fra en billig pris. Når der ikke er andre grunde at vælge ud fra, bliver prisen hurtigt det eneste argument. Så med mindre du kan leve af altid at være billigst, gælder det om at give din målgruppe gode argumenter for at handle hos dig.

Derfor er det vigtigt, at du løbende opbygger kendskab til din virksomhed, og hvorfor din målgruppe skal vælge at købe hos dig. Især hvis du ikke vil leve af at underbyde alle dine konkurrenter.

Har dine kunder gode grunde til at købe hos dig?

Hvor godt din målgruppe kender dig – og hvor tæt de er på at købe - betyder både noget for, hvilket budskab du skal kommunikere, og hvilke medier du skal kommunikere gennem.

 

 

Gør din virksomhed kendt (KENDSKAB)

I toppen af modellen gælder det om blot at opbygge kendskab til din virksomhed. Det vil være med budskaber, der skal få forbrugerne til at lægge mærke til din virksomhed.. Medierne skal nå bredt ud, det vil f.eks. være tv, radio, ugeaviser, dagblad og online banner- og displayannoncering,

Giv kunderne grunde til at handle hos dig (KVALIFICERET KENDSKAB)

I midten er formålet med markedsføringen at kvalificere målgruppens kendskab. De skal ikke blot kende din virksomhed, de skal også forbinde den med noget. Og helst noget der får dem til at ville handle hos dig. Her vil medievalget være tv, ugeaviser, dagblad og native advertising.

Skab salg (SALG)

I bunden af tragten -  her hvor målgruppen er parat til at købe – er det lettere at få dem til at reagere på et tilbud. Eller blot minde dem om, at du sælger det, de gerne vil købe. De relevante medier er stadig tv, radio, ugeaviser og dagblad, men her kommer søgeords-annoncering (SEM), søgeordsoptimering (SEO) og annoncer på social medier som Facebook også ind på paletten.

Et mix af budskaber

I praksis er det svært at skille de tre lag i modellen ad. Forskellige mennesker, der ser dine annoncer, vil være på forskellige trin i modellen. Pointen er, at du blander budskaberne i din annoncering, så du nogle gange skaber kendskab, nogle gange kvalificerer kendskabet og nogle gange skaber salg.

Opbyg kendskab og skab salg

I dag bruges 80 % af markedsføringsbudgetterne typisk på tilbudsannoncering og kun 20 % på at pleje og opbygge kendskab og image. Markedsføringen prøver dermed at få målgruppen til at købe, selv om de ikke har nok kendskab til virksomheden, de skal købe fra – og derfor fejler det.

På baggrund af aktuelle analyser (af McKinsey, IPA, group M), anbefaler vi, at du bruger 60 % på imageannoncering (branding) og kun 40 % på tilbudsannoncering. Så du altså løbende sørger for at flere potentielle kunder kender din virksomhed – og får lyst til at handle hos dig, og så bruger ca. 40 % af dit marketingbudget på at skabe salget. F.eks. ved at annoncere med tilbud.

 

Opnå synlighed flere gange i din målgruppe
- er det 5, 7 eller et andet antal gange, der skal til?

Bliv set mere end én gang!

Det er svært at få nogen til at reagere på et budskab. Ofte hjælper det at de ser samme budskab flere gange. Eller at de har kendskab til din forretning, fordi de har set budskaber fra den flere gange.

Derfor er det vigtigt, at du vedligeholder din synlighed. Så din målgruppe får vedligeholdt sit kendskab til dig – at de ved, du stadig findes, og så de tænker på dig den dag, de får behov for at købe det, du tilbyder. Dér skal du være én af dem, de først tænker på – du skal være ”top of mind”, som reklamefolk kalder det.

Det opnår du ved at være synlig med kontinuerlig markedsføring – og ved at din målgruppe ser dig flere forskellige steder. For eksempel i flere forskellige medier.

Dækning og frekvens

Når du annoncerer i flere forskellige medier, får du dit budskab bredere ud – det der hedder en bedre dækning af målgruppen. Der er flere fra din målgruppe, der ser din reklame. Du opnår også at din målgruppe ser dit budskab mere end én gang – det, der hedder en højere frekvens.

  • Dækning: Hvor mange ser dit budskab

  • Frekvens: Hvor mange gange ser de dit budskab

Når du annoncerer i flere medier, får du altså ikke blot en øget dækning, du opnår også en højere frekvens. Som i eksemplet her:

 

Større dækning og frekvens giver større effekt

Det er oftest en god idé at tænke flere forskellige medier ind i din markedsføring. Så du for eksempel ikke blot annoncerer i lokalavisen, men også indrykker reklame i radioen, i dagbladet eller udnytter nogle af online-mulighederne. Så du får dit budskab vist for flere i din målgruppe og så de ser det flere gange. For de fleste skal, som nævnt, se budskabet det flere gange, før de reagerer på det.

Dine budskaber og din markedsføring skal tilrettelægges, så du henvender dig bedst muligt til den målgruppe, du gerne vil i kontakt med – og så den passer i de medier, din målgruppe ser og hører. Det giver dig nemlig større effekt.

Få mere at vide om, hvordan du sammensætter det bedste mediemix. Kontakt os her

 

Hvor stort afkast kan du forvente af din markedsføring?

Din markedsføring er en investering. En investering, der i sidste ende skal give dig mere salg, flere kunder og bedre indtjening.

Forskellige medier passer til forskellige formål i forhold til hvor godt, din målgruppe kender din virksomhed. Og i forhold til, hvor tæt på en købsbeslutning, målgruppen er.

Kan dine reklamer skabe salg?

På samme måde er forskellige medier ikke lige godt til at skabe salg – og dermed er der forskel på, hvor godt de betaler din investering tilbage – altså det, der hedder ROI (Return On Investment). Hvis du annoncerer for at skabe salg, bør du derfor holde øje med, hvilke medier der bedst giver pengene igen. (Men husk, at din annoncering ikke kun skal skabe direkte salg, det er også vigtigt at skabe kendskab).

Hvor mange gange betaler dit annoncebudget sig tilbage, alt efter hvilket medie, du bruger. Kilde: Data Intelligence, oktober 2019. Analysen er baseret på mere end 60 danske salgsmodelleringsprojekter. De tog udgangspunkt i de seneste 10 års viden om medieeffekter og ROI. Der blev inddraget primært mellemstore og store annoncører. Der er tale om en detaljeret brancheanalyse, som inddrager med end 25 forskellige brancher.

Hvor mange gange betaler dit annoncebudget sig tilbage, alt efter hvilket medie, du bruger. Kilde: Data Intelligence, oktober 2019. Analysen er baseret på mere end 60 danske salgsmodelleringsprojekter. De tog udgangspunkt i de seneste 10 års viden om medieeffekter og ROI. Der blev inddraget primært mellemstore og store annoncører. Der er tale om en detaljeret brancheanalyse, som inddrager med end 25 forskellige brancher.

SEM sælger – outdoor giver kendskab

Når brugerne søger efter et brand på nettet, er de ofte allerede parate til at købe. De opsøger selv det præcise brand, søger aktivt efter det, og derfor giver et klik på en annonce også ofte et salg. Derfor giver SEM (fx annoncering på google) et højt ROI. Hvorimod outdoor (plakater på gaden, busreklamer m.m.ofte er både langt fra butikken og mere flygtigt. Det bliver set, men uden ret meget engagement. Outdoor giver synlighed og kendskab, men ikke noget salg. Det kan den annonce, som målgruppen så ser næste gang, føre til.

Radio og ugeaviser er effektive til salg

Det er også værd at bemærke, at både radio og lokale ugeaviser er effektive salgskanaler, der tjener investeringen hjem igen. Som du kan se i diagrammet, giver hver krone, du investerer i f.eks. radioreklame, 3,50 krone igen. Radioen er god til at annoncere tilbud, og målgruppen hører radio, mens de laver andre ting – også på arbejde eller i bilen – så de kan være tæt på indkøb – eller måske tæt på din forretning – når de hører din reklame.

Lokalavisen er et effektivt salgsmedie, fordi én af grundene til at åbne og læse ugeavisen er at læse annoncerne. Læserne er på udkig efter lokale tilbud i ugeavisen – og de reagerer derfor ofte på en annonce.

Display- og dagbladsannoncer giver pengene dobbelt igen

Displayannoncering og dagbladsannoncering er knap så effektive som de ovenfor nævnte medier, men giver næsten dobbelt udbytte af investeringen. Bedre end både online-video og biografreklame, men det  hænger også sammen med, at produktionsomkostningerne til f.eks. biograffilm kan være meget høje.

Vælg de medier, der passer til dit mål

Det er altså ikke ligegyldigt, hvilke medier, du annoncerer i, hvis du vil have et højt afkast af dine reklamekroner. Men dit medievalg skal også handle om, hvad formålet er med din annoncering – og hvor godt din målgruppe kender din virksomhed [link]. Lige som det afhænger af hvor god dækning og hvor høj frekvens, du kan opnå for dit budskab [link]. Tal med os i Det Nordjyske Mediehus – vi hjælper dig med dit medievalg.

Få mere at vide om medievalg og hvad du kan forvente. Kontakt os her