Nedenfor finder du specifikationerne på de forskellige digitale annonceformater, som tilbydes på Det Nordjyske Mediehus' nyheds- og lokalsites: nordjyske.dk og ligeher.nu
Vælg det annonceformat du ønsker at vide mere om:
Specifikationer til standardbannere
Levering af materiale til produktion af digitale annoncer
Har du brug for yderligere information eller hjælp, er du velkommen til at kontakte os på erhverv.salg@dnmh.dk eller finde din konsulent her
Leaderboard
Produktdetaljer
Enheder: Desktop, tablet
Dimensioner: 930x180 px
Max. vægt: 120 kb
Filformater: HTML5, JPG, GIF eller PNG
Se detaljerede specifikationer til bannerproduktion HER
Artikelbanner
Produktdetaljer
Enheder: Desktop, tablet, mobil
Dimensioner: 300x250 px
Max. vægt: 120 kb
Filformater: HTML5, JPG, GIF eller PNG
Se detaljerede specifikationer til bannerproduktion HER
Skyscraper
Produktdetaljer
Enheder: Desktop, tablet
Dimensioner: 160x600 px
Max. vægt: 120 kb
Filformater: HTML5, JPG, GIF eller PNG
Se detaljerede specifikationer til bannerproduktion HER
Mobilbanner
Produktdetaljer
Enheder: Mobil
Dimensioner: 320x320 px
Max. vægt: 120 kb
Filformater: HTML5, JPG, GIF eller PNG
Se detaljerede specifikationer til bannerproduktion HER
Topscroll
Produktdetaljer
Topscroll er et stort format, som er placeret i toppen af sitet, så brugerne ser det som det første, når de kommer ind på sitet, og inden de scroller videre ned til indholdet. Det fylder det meste af skærmen og er meget velegnet til branding eller andre budskaber som kræver en placering med stor synlighed.
Vi har også mulighed for topscroll med video. Vær opmærksom på, at der gælder andre specifikationer for det format – find links herunder.
Topscroll – desktop
Enheder: Desktop
Dimensioner: 2560x1440 px
Max. vægt: 3,5 MB
Se detaljerede specifikationer for Topscroll – desktop HER
Se detaljerede specifikationer for Topscroll – desktop Video HER
Topscroll – mobil
Enheder: Mobil
Dimensioner: 1080x1920 px
Max. vægt: 3,5 MB
Se detaljerede specifikationer for Topscroll – mobil HER
Se detaljerede specifikationer for Topscroll – mobil Video HER
Wallpaper (skin)
Produktdetaljer
Med wallpaper får du synlighed i et stort format i nær relation til indholdet på et site. Står du med et markant budskab, som skal ses af så mange som muligt, så er et wallpaper en oplagt løsning.
Når målet er bred synlighed på både desktop og mobil, vil det rigtige produkt være en takeover-pakke, som består af wallpaper og midscroll mobil.
Enheder: Desktop
Dimensioner: Topbanner 930x180 px + wallpaper 2560x1440 px + Overlay 800x1440 px
Max. vægt: 3,5 MB
Hvis der ønskes tekst/foto i wallpaper så anbefales det at placere det i overlay filen.
Filen må max være 800x1440 px – med gennemsigtig baggrund PNG -fil
Se detaljerede specifikationer for Wallpaper (skin) HER
Midscroll Desktop
Produktdetaljer
Med midscroll desktop opnår du god plads til kreativ udfoldelse på et lækkert format med høj synlighed, som samtidig giver en god brugeroplevelse.
Enheder: Desktop
Dimensioner: 2560x1440 px
Max. vægt: 3,5 MB
Se detaljerede specifikationer for Midscroll desktop – Image HER
Se detaljerede specifikationer for Midscroll desktop - Video HER
Midscroll Mobil
Produktdetaljer
Med midscroll mobil opnår du god plads til kreativ udfoldelse på et lækkert format med høj synlighed, som samtidig giver en god brugeroplevelse.
Enheder: Mobil
Dimensioner: 1080x1920 px
Max. vægt: 3,5 MB
Se detaljerede specifikationer for Midscroll – mobil HER
Se detaljerede specifikationer for Midscroll – mobil Video HER
Double Midscroll Desktop
Produktdetaljer
Med double midscroll mobil opnår du dobbelt så meget plads til kreativ udfoldelse på et lækkert format med høj synlighed, som samtidig giver en god brugeroplevelse.
Enheder: Mobil
Dimensioner: 2560x1440 px
Max. vægt: 3,5 MB
Se detaljerede specifikationer for Double Midscroll desktop – Image /Video HER
Se detaljerede specifikationer for Double Midscroll desktop – Elevator/Scroller HER
Double Midscroll Mobil
Produktdetaljer
Med double midscroll mobil opnår du dobbelt plads til kreativ udfoldelse på et lækkert format med høj synlighed, som samtidig giver en god brugeroplevelse.
Enheder: Mobil
Dimensioner: 1080x1920 px
Max. vægt: 3,5 MB
Se detaljerede specifikationer for Double Midscroll mobil – Image /Video HER
Se detaljerede specifikationer for Double Midscroll mobil – Elevator/Scroller HER
Specifikationer til standard bannere
Det Nordjyske Mediehus følger Danske Mediers Retningslinjer for display-annoncering.
1. Standard- og high impact formater
Det Nordjyske Mediehus tilbyder følgende standard display annonceformater på vores sites:
- 930 px x 180 px (Leaderboard)
- 300 px x 250 px (Artikelbanner)
- 160 px x 600 px (Skyscraper)
- 320 px x 320 px (Mobilbanner)
Vi samarbejder desuden med Adnami, som leverer high impact formater. Her tilbyder vi flg.:
- Topscroll – desktop Video
- Topscroll – mobile Video
- Wallpaper (skin)
Link til Adnami’s specifikationer ses her: https://www.adnami.io/specs
Direkte links til det enkelte format kan desuden findes under de enkelte formater i menuen.
Det anbefales at både medier og annoncører holder sig til Coalition for Better Ads’ anbefalinger.
Læs mere her: https://www.betterads.org/
2. Vægt og polite load
Standardformater må maksimalt veje 120 kB.
Ønskes tungere vægt end 120 KB, kan dette laves med polite load (Max 1 MB). Det vil sige, at det først må loades ved browser-eventet window.onload.
Første load bliver ofte omtalt initial load, mens polite load også kan omtales subsequent load.
Vær opmærksom på at meget tunge bannere bliver blokeret i Chrome. Læs mere her: https://developers.google.com/web/updates/2020/05/heavy-ad-interventions
3. Udformning
- Bannere må ikke indeholde scripts, der interagerer med andre elementer på siden.
- Bannere må ikke indeholde vedvarende, hurtige ”stroboskopiske” animationer af grafik, tekst, farver eller baggrunds elementer.
- Bannere må ikke ligne en redaktionel artikel.
- Bannere skal indeholde afsenders logo/navn.
- Hvis banneret har hvid baggrund, skal der være en ramme omkring, 1x1 px er fint.
4. Hosting
HTML5 og image filer hostes hos mediet. 3. parts tags hostes hos annoncøren/bureauet.
5. HTML5-bannere og clickTag
Links skal altid åbne i et nyt vindue (target =”_blank”)
Leveres der HTML-bannere, skal der angives en tydelig clickTag-funktion direkte i index.html-filen.
Det er annoncørens/bureauets ansvar, at clickTag’et virker efter mediets specifikationer.
ClickTag til Google Ad Manager skrives således:
Google Ad Manager: %%CLICK_URL_UNESC%%
Link til Google Ad Manager clickTag-support: https://support.google.com/admanager/answer/7046799?hl=en
6. Video og lyd
Streaming af lyd skal starte og stoppe ved klik. Desuden skal banneret indeholde en tydelig stop/mute-knap.
Streaming af video i bannere må ikke starte før efter en aktiv brugerhandling som klik eller mouse-over med 1 sekunds delay.
Streaming i bannere må max fylde 4 MB, efter brugeren har foretaget en aktiv handling.
7. SSL
Der skal leveres HTTPS / SSL-kompatible bannere.
8. Dataindsamling
Vær opmærksom på at eventuel dataindsamling skal være i overensstemmelse med mediets retningslinjer. Læs yderligere her: https://iabeurope.eu/transparency-consent-framework/
9. Levering og pakketering
Det anbefales, at der benyttes HTML5, JPG, GIF eller PNG eller tredjepartstags.
Leveres der HTML-bannere, bør de være pakket i en .zip-fil med tydelig angivelse af en “main” html-fil, der er navngivet “index.html”, så der ikke opstår tvivl om, hvilken fil der skal hentes. Herudover skal der sendes landing page.
Alle filer skal ligge i én enkelt mappe, da vores ad server, Google Ad Manager kræver én-folder struktur. Det vil sige ingen undermapper.
10. Referencer
- Google-optimering af HTML5-bannere https://support.google.com/richmedia/answer/6261897
- Adform Creative Guidelines
Nyhedsmails
Produktdetaljer
Enheder: Desktop, tablet, mobil
Dimensioner: 620x500 pxl
Max. vægt: 250 kb
Filformater: JPG, GIF eller PNG
Interstitials
Produktdetaljer
Enheder: Desktop, tablet, mobil
Dimensioner: Bredformat 1024 x 768 pxl, højformat 768 x 1024 pxl
Max. vægt: 5 MB
Filformater: JPG eller PNG
Google Ads og Meta Ads
Enheder: Desktop, tablet, mobil
Google og Meta Ads Dimensioner:
Kvadratisk (1:1)
Anbefalet størrelse 1200x1200 pxl
Minimum størrelse 300x300 pxl
Højformat (9:16)
Anbefalet størrelse: 900x1600 pxl
Minimum størrelse 600x1067 pxl
Bredformat (1,91:1)
Anbefalet størrelse 1200x628 pxl
Minimum størrelse 600x314 pxl
Den maksimale filstørrelse for et billede er 5.120 kB.
MDM - top 100 sites
Enheder: Desktop, tablet, mobil
Top100 websites:
930x600 pixel: JPG, GIF eller HTML – Max 250 kb (72dpi)
300x600 pixel: JPG, GIF eller HTML – Max 250 kb (72dpi)
930x180 pixel: JPG, GIF eller HTML – Max 120 kb (72dpi)
320x320 pixel: JPG, GIF eller HTML – Max 120 kb (72dpi)
300x250 pixel: JPG, GIF eller HTML – Max 120 kb (72dpi)
160x600 pixel: JPG, GIF eller HTML – Max 120 kb (72dpi)
Facebook:
1080x1080 pixel: (Facebook): JPG eller MP4 – Max 4 GB
Specifikationer vedr. produktion - læs mere her
Download Guide til Facebook Partner adgang
Levering af materiale til produktion af digitale annoncer
Det Nordjyske Mediehus kan hjælpe med opsætningen af dine digitale annoncer. Vær opmærksom på følgende, hvis du skal levere delmateriale til os til produktion af dine displayannoncer (billeder, tekst, links):
- Et webbanner kan indeholde fx 2-3 forskellige billeder.
- Billede materiale bør min. være 930x600 pixel pr. billede
- En stor overskrift med et tydeligt budskab, kort brødtekst, et logo og en CTA. (inkl. URL)
- Hold alt headline og brødtekst kort og præcist, så det nemt og hurtigt kan aflæses.
Eksempler på bannerformater:
930x180 px
320x320 px
300x250 px
160x600 px
Highimpact formater
Ovenstående gælder også for formaterne topscroll og takeover.
Vær dog opmærksom på, at billedmaterialet skal være større.
Billedmaterialet til topscroll og takeover bør minimum være 2560x1440 pixel pr. billede
Derudover skal materialet overholde Adnami Safezones.
Se eksempel på topscoll og takeover formater via nedenstående links:
Topscroll – desktop
Topscroll – mobil
Takeover – desktop
Takeover - midscroll (mobil)