Nedenfor finder du specifikationerne på de forskellige digitale annonceformater, som tilbydes på Det Nordjyske Mediehus' nyheds- og lokalsites: nordjyske.dk og ligeher.nu

Vælg det annonceformat du ønsker at vide mere om:

Leaderboard

Artikelbanner

Skyscraper

Mobilbanner

Topscroll

Wallpaper (skin)

Midscroll Desktop

Midscroll Mobil

Double Midscroll Desktop

Double Midscroll Mobil

Specifikationer til standardbannere

Nyhedsmail

Interstitials

Google Ads og Meta Ads

MDM - top 100 sites

Levering af materiale til produktion af digitale annoncer

 

Har du brug for yderligere information eller hjælp, er du velkommen til at kontakte os på erhverv.salg@dnmh.dk eller finde din konsulent her

 

Leaderboard

Leaderboard NJ

Produktdetaljer

Enheder: Desktop, tablet
Dimensioner: 930x180 px
Max. vægt: 120 kb
Filformater: HTML5, JPG, GIF eller PNG

Se detaljerede specifikationer til bannerproduktion HER

Til toppen

 

Artikelbanner

Artikelbanner NJ

Produktdetaljer

Enheder: Desktop, tablet, mobil
Dimensioner: 300x250 px
Max. vægt: 120 kb
Filformater: HTML5, JPG, GIF eller PNG

Se detaljerede specifikationer til bannerproduktion HER

Til toppen

 

Skyscraper

Skyscraper NJ

Produktdetaljer

Enheder: Desktop, tablet
Dimensioner: 160x600 px
Max. vægt: 120 kb
Filformater: HTML5, JPG, GIF eller PNG

Se detaljerede specifikationer til bannerproduktion HER

Til toppen

 

Mobilbanner

Mobilbanner

Produktdetaljer

Enheder: Mobil
Dimensioner: 320x320 px
Max. vægt: 120 kb
Filformater: HTML5, JPG, GIF eller PNG


Se detaljerede specifikationer til bannerproduktion HER

Til toppen

 

Topscroll

Topscroll

Produktdetaljer

Topscroll er et stort format, som er placeret i toppen af sitet, så brugerne ser det som det første, når de kommer ind på sitet, og inden de scroller videre ned til indholdet. Det fylder det meste af skærmen og er meget velegnet til branding eller andre budskaber som kræver en placering med stor synlighed.

Vi har også mulighed for topscroll med video. Vær opmærksom på, at der gælder andre specifikationer for det format – find links herunder.

Topscroll – desktop
Enheder: Desktop
Dimensioner: 2560x1440 px
Max. vægt: 3,5 MB

Se detaljerede specifikationer for Topscroll – desktop HER
Se detaljerede specifikationer for Topscroll – desktop Video HER

Topscroll – mobil
Enheder: Mobil
Dimensioner: 1080x1920 px
Max. vægt: 3,5 MB

Se detaljerede specifikationer for Topscroll – mobil HER
Se detaljerede specifikationer for Topscroll – mobil Video HER

Til toppen

 

Wallpaper (skin)

Wallpaper

Produktdetaljer

Med wallpaper får du synlighed i et stort format i nær relation til indholdet på et site. Står du med et markant budskab, som skal ses af så mange som muligt, så er et wallpaper en oplagt løsning.

Når målet er bred synlighed på både desktop og mobil, vil det rigtige produkt være en takeover-pakke, som består af wallpaper og midscroll mobil.

Enheder: Desktop
Dimensioner: Topbanner 930x180 px + wallpaper 2560x1440 px + Overlay 800x1440 px
Max. vægt: 3,5 MB

Hvis der ønskes tekst/foto i wallpaper så anbefales det at placere det i overlay filen.

Filen må max være 800x1440 px – med gennemsigtig baggrund PNG -fil

Se detaljerede specifikationer for Wallpaper (skin) HER

Til toppen

 

Midscroll Desktop

Midscroll Desktop

Produktdetaljer

Med midscroll desktop opnår du god plads til kreativ udfoldelse på et lækkert format med høj synlighed, som samtidig giver en god brugeroplevelse.

Enheder: Desktop
Dimensioner: 2560x1440 px 
Max. vægt: 3,5 MB

Se detaljerede specifikationer for Midscroll desktop – Image HER 
Se detaljerede specifikationer for Midscroll desktop - Video HER

Til toppen

 

Midscroll Mobil

Midscroll mobil

Produktdetaljer

Med midscroll mobil opnår du god plads til kreativ udfoldelse på et lækkert format med høj synlighed, som samtidig giver en god brugeroplevelse.

Enheder: Mobil
Dimensioner: 1080x1920 px 
Max. vægt: 3,5 MB

Se detaljerede specifikationer for Midscroll – mobil HER
Se detaljerede specifikationer for Midscroll – mobil Video HER 

Til toppen

 

Double Midscroll Desktop

Double midscroll desktop

Produktdetaljer

Med double midscroll mobil opnår du dobbelt så meget plads til kreativ udfoldelse på et lækkert format med høj synlighed, som samtidig giver en god brugeroplevelse.

Enheder: Mobil
Dimensioner: 2560x1440 px 
Max. vægt: 3,5 MB

Se detaljerede specifikationer for Double Midscroll desktop – Image /Video HER 
Se detaljerede specifikationer for Double Midscroll desktop – Elevator/Scroller HER 

Til toppen

 

Double Midscroll Mobil

Double midscroll mobil

Produktdetaljer

Med double midscroll mobil opnår du dobbelt plads til kreativ udfoldelse på et lækkert format med høj synlighed, som samtidig giver en god brugeroplevelse.

Enheder: Mobil
Dimensioner: 1080x1920 px 
Max. vægt: 3,5 MB

Se detaljerede specifikationer for Double Midscroll mobil – Image /Video HER 
Se detaljerede specifikationer for Double Midscroll mobil – Elevator/Scroller HER 

Til toppen

 

Specifikationer til standard bannere

 

Det Nordjyske Mediehus følger Danske Mediers Retningslinjer for display-annoncering.

1. Standard- og high impact formater

Det Nordjyske Mediehus tilbyder følgende standard display annonceformater på vores sites:

  • 930 px x 180 px (Leaderboard)
  • 300 px x 250 px (Artikelbanner)
  • 160 px x 600 px (Skyscraper)
  • 320 px x 320 px (Mobilbanner)

Vi samarbejder desuden med Adnami, som leverer high impact formater. Her tilbyder vi flg.:

  • Topscroll – desktop Video
  • Topscroll – mobile Video
  • Wallpaper (skin)

Link til Adnami’s specifikationer ses her: https://www.adnami.io/specs
Direkte links til det enkelte format kan desuden findes under de enkelte formater i menuen.

Det anbefales at både medier og annoncører holder sig til Coalition for Better Ads’ anbefalinger.
Læs mere her: https://www.betterads.org/

 

2. Vægt og polite load

Standardformater må maksimalt veje 120 kB.

Ønskes tungere vægt end 120 KB, kan dette laves med polite load (Max 1 MB). Det vil sige, at det først må loades ved browser-eventet window.onload.

Første load bliver ofte omtalt initial load, mens polite load også kan omtales subsequent load.

Vær opmærksom på at meget tunge bannere bliver blokeret i Chrome. Læs mere her:  https://developers.google.com/web/updates/2020/05/heavy-ad-interventions

 

3. Udformning

  • Bannere må ikke indeholde scripts, der interagerer med andre elementer på siden.
  • Bannere må ikke indeholde vedvarende, hurtige ”stroboskopiske” animationer af grafik, tekst, farver eller baggrunds elementer.
  • Bannere må ikke ligne en redaktionel artikel.
  • Bannere skal indeholde afsenders logo/navn.
  • Hvis banneret har hvid baggrund, skal der være en ramme omkring, 1x1 px er fint.

 

4. Hosting

HTML5 og image filer hostes hos mediet. 3. parts tags hostes hos annoncøren/bureauet.

 

5. HTML5-bannere og clickTag

Links skal altid åbne i et nyt vindue (target =”_blank”)
Leveres der HTML-bannere, skal der angives en tydelig clickTag-funktion direkte i index.html-filen.
Det er annoncørens/bureauets ansvar, at clickTag’et virker efter mediets specifikationer.
ClickTag til Google Ad Manager skrives således:

Google Ad Manager: %%CLICK_URL_UNESC%%

Link til Google Ad Manager clickTag-support: https://support.google.com/admanager/answer/7046799?hl=en

 

6. Video og lyd

Streaming af lyd skal starte og stoppe ved klik. Desuden skal banneret indeholde en tydelig stop/mute-knap.

Streaming af video i bannere må ikke starte før efter en aktiv brugerhandling som klik eller mouse-over med 1 sekunds delay.

Streaming i bannere må max fylde 4 MB, efter brugeren har foretaget en aktiv handling.

 

7. SSL

Der skal leveres HTTPS / SSL-kompatible bannere.

 

8. Dataindsamling

Vær opmærksom på at eventuel dataindsamling skal være i overensstemmelse med mediets retningslinjer. Læs yderligere her: https://iabeurope.eu/transparency-consent-framework/

 

9. Levering og pakketering

Det anbefales, at der benyttes HTML5, JPG, GIF eller PNG eller tredjepartstags.

Leveres der HTML-bannere, bør de være pakket i en .zip-fil med tydelig angivelse af en “main” html-fil, der er navngivet “index.html”, så der ikke opstår tvivl om, hvilken fil der skal hentes. Herudover skal der sendes landing page.

Alle filer skal ligge i én enkelt mappe, da vores ad server, Google Ad Manager kræver én-folder struktur. Det vil sige ingen undermapper.

 

10. Referencer

http://creative.adform.com/support/documentation/build-html5-banners/html5-banner-specifications/required-files-structure/

Til toppen

 

Nyhedsmails

Nyhedsbreve

 

Produktdetaljer

Enheder: Desktop, tablet, mobil
Dimensioner: 620x500 pxl
Max. vægt: 250 kb
Filformater: JPG, GIF eller PNG

Til toppen

 

Interstitials

Interstitials visualisering

 

Interstitials højformat visualisering

 

Interstitials

 

Produktdetaljer

Enheder: Desktop, tablet, mobil
Dimensioner: Bredformat 1024 x 768 pxl, højformat 768 x 1024 pxl
Max. vægt: 5 MB
Filformater: JPG eller PNG

 

Til toppen

Google Ads og Meta Ads

Google adsMeta Ads

 

Enheder: Desktop, tablet, mobil

Google og Meta Ads Dimensioner:
Kvadratisk (1:1)
Anbefalet størrelse 1200x1200 pxl
Minimum  størrelse 300x300 pxl

Højformat (9:16)
Anbefalet størrelse: 900x1600 pxl
Minimum størrelse 600x1067 pxl 

Bredformat (1,91:1)
Anbefalet størrelse 1200x628 pxl
Minimum størrelse 600x314 pxl

Den maksimale filstørrelse for et billede er 5.120 kB.

 

 

Til toppen

MDM - top 100 sites

MDM top 100 sites

 

Enheder: Desktop, tablet, mobil

Top100 websites:
930x600 pixel: JPG, GIF eller HTML – Max 250 kb (72dpi)
300x600 pixel: JPG, GIF eller HTML – Max 250 kb (72dpi)
930x180 pixel: JPG, GIF eller HTML – Max 120 kb (72dpi)
320x320 pixel: JPG, GIF eller HTML – Max 120 kb (72dpi)
300x250 pixel: JPG, GIF eller HTML – Max 120 kb (72dpi)
160x600 pixel: JPG, GIF eller HTML – Max 120 kb (72dpi)

Facebook:
1080x1080 pixel: (Facebook): JPG eller MP4 – Max 4 GB

Specifikationer vedr. produktion - læs mere her 

Download Guide til Facebook Partner adgang

 

Til toppen

 

Levering af materiale til produktion af digitale annoncer

Det Nordjyske Mediehus kan hjælpe med opsætningen af dine digitale annoncer. Vær opmærksom på følgende, hvis du skal levere delmateriale til os til produktion af dine displayannoncer (billeder, tekst, links):

  • Et webbanner kan indeholde fx 2-3 forskellige billeder. 
  • Billede materiale bør min. være 930x600 pixel pr. billede 
  • En stor overskrift med et tydeligt budskab, kort brødtekst, et logo og en CTA. (inkl. URL)
  • Hold alt headline og brødtekst kort og præcist, så det nemt og hurtigt kan aflæses.

Eksempler på bannerformater:

930x180 px 

 

320x320 px

300x250 px

160x600 px

 

Highimpact formater

Ovenstående gælder også for formaterne topscroll og takeover
Vær dog opmærksom på, at billedmaterialet skal være større.
Billedmaterialet til topscroll og takeover bør minimum være 2560x1440 pixel pr. billede
Derudover skal materialet overholde Adnami Safezones.

Se eksempel på topscoll og takeover formater via nedenstående links:

Topscroll – desktop
Topscroll – mobil

Takeover – desktop
Takeover - midscroll (mobil)

 

Til toppen