Nyt fra Nordjylland siden 1767

Vores mission er at fortælle historier om Nordjylland. Historier, der nytter og fornøjer. Men vi har også vores egen historie, og den kan du læse her:

Historien om Det Nordjyske Mediehus begynder i 1767. Helt nøjagtig 2. januar, hvor ”Nyttige og fornøyelige Jydske Efterretninger” udkom første gang. Udgiverne var fire aalborgensiske præster med Johan Wandall som redaktør.

Siden har avisen haft mange forskellige navne, og i længst tid hed den Aalborg Stiftstidende. I 1999 fik den navnet NORDJYSKE Stiftstidende, og det hedder den stadig i dag. Baggrunden var, at Aalborg Stiftstidende, Vendsyssel Tidende, Fjerritslev Avis og Løgstør Avis blev lagt sammen. Siden da har vi dækket hele Nordjylland – forstærket af, at Thisted Dagblad kom til i 2007, og at Morsø Folkeblad blev en del af familien i 2013.

Men vi er meget mere end det dagblad, vi kun var engang. Kundernes ændrede medievaner har gennem årene givet anledning til et væld af nye projekter og fokus på nye medier, og flere af medierne skabte vi selv. 22. september 1983 brød vi DRs radiomonopol med radiokanalen Aalborg Nærradio. 1. september 2003 udkom vi med Danmarks første 24 timers tv-kanal, 24NORDJYSKE, som sendte nordjyske nyheder døgnet rundt.

Med tiden er vi blevet berømte for at skabe verdens første, integrerede mediehus. Det betyder, at redaktionen producerer nyheder til alle vores medieplatforme. Samtidig arbejder salgsafdelingen med alle typer medier for at give bedst mulig rådgivning og eksponering til de mange erhvervskunder.

I Det Nordjyske Mediehus inddrager vi omverdenen i vores arbejde, og vi inviterer til brugerinvolvering og medskabelse. Vi tænker konstruktivt og ser udvikling og ændringer som muligheder i stedet for forhindringer. Vi sætter samtidig en ære i at være kendte for at være ordentlige over for kunder, samarbejdspartnere, samfundet og hinanden.

Alf Schiøttz-Christensen (tv) var chef for Aalborg Stiftstidende i 41 år. Han overtog posten efter sin far, Lauritz Schiøttz-Christensen (midten), som i sin notesbog skrev: ”Mangen Fader har bygget en god Forretning op til sin Søn, men glemt at bygge Sønnen op til Forretningen”. Man må sige, at det lykkedes for Lauritz Schiøttz-Christensen, for Alf Schiøttz-Christensen blev en afholdt og respekteret chef.  Til højre ses Thora Schiøttz-Christensen, gift med Lauritz Schiøttz-Christensen.

Alf Schiøttz-Christensen (tv) var chef for Aalborg Stiftstidende i 41 år. Han overtog posten efter sin far, Lauritz Schiøttz-Christensen (midten), som i sin notesbog skrev: ”Mangen Fader har bygget en god Forretning op til sin Søn, men glemt at bygge Sønnen op til Forretningen”. Man må sige, at det lykkedes for Lauritz Schiøttz-Christensen, for Alf Schiøttz-Christensen blev en afholdt og respekteret chef. Til højre ses Thora Schiøttz-Christensen, gift med Lauritz Schiøttz-Christensen.

Aalborg Stiftstidende gik i Alf Schiøttz-Christensens tid fra at være en provinsavis til at blive et af landets store blade.

Aalborg Stiftstidende gik i Alf Schiøttz-Christensens tid fra at være en provinsavis til at blive et af landets store blade.

Vilkårene for datidens arbejde med bladvirksomhed ændrede sig i takt med den teknologiske udvikling. Det var eksempelvis stort, da man kunne begynde at skrive med kuglepen. Og stort, da skrivemaskinen blev opfundet. Og endnu større, da computeren blev et arbejdsredskab.

Vilkårene for datidens arbejde med bladvirksomhed ændrede sig i takt med den teknologiske udvikling. Det var eksempelvis stort, da man kunne begynde at skrive med kuglepen. Og stort, da skrivemaskinen blev opfundet. Og endnu større, da computeren blev et arbejdsredskab.

    

Redaktionen i henholdsvis 1955, 1965 og 1989.

I anledning af virksomhedens 200 års jubilæum i 1967 var der kongeligt besøg. Både Kong Frederik, Dronning Ingrid, Prinsesse Margrethe og Prins Henrik fik en rundvisning.

I anledning af virksomhedens 200 års jubilæum i 1967 var der kongeligt besøg. Både Kong Frederik, Dronning Ingrid, Prinsesse Margrethe og Prins Henrik fik en rundvisning.

For at understrege vores aktive rolle som Nordjyllands mediehus skiftede vi i 2021 navn fra NORDJYSKE Medier til Det Nordjyske Mediehus. Vores mål er fortsat at nytte og fornøje, og vi brænder for at være ”fællesskaber” i Nordjylland og for fortsat at være et mediehus til gavn for hele landsdelen.

7. januar 2017 var Dronning Margrethe med til at fejre virksomhedens 250 års jubilæum, der blev markeret med en jubilæumsforestilling i Musikkens Hus i Aalborg.

7. januar 2017 var Dronning Margrethe med til at fejre virksomhedens 250 års jubilæum, der blev markeret med en jubilæumsforestilling i Musikkens Hus i Aalborg.