Opgaver til paneldebat


Journalistisk opslagsværk

Kom du i tvivl om noget? Her i opslagsværket kan du læse om alt lige fra den rolle, journalistikken spiller i samfundet, til hvilke kriterier journalister bruger, når de vælger de nyheder, de vil skrive om.


Skolemateriale - caseopgaver

En god måde at lære om journalistik er via en case. Derfor har vi lavet dette casemateriale om den tredje limfjordsforbindese og debatterne herom. I casematerialet finder i opgaver med udgangspunkt i videoer, podcasts og forskellige artikler om emnet.


Startside

Gå tilbage til forsiden

Det Nordjyske Mediehus har indkaldt til læsermøde! 

Meningerne om 3. Limfjordsforbindelse er mange. I har nu i klassen beskæftiget jer en del med debatten, og derfor er det ved at være tid til, at I selv tager stilling!

Et læsermøde er en politisk debat, som læserne er tilskuere til. Derfor er der flere roller, der skal fordeles, hvilket læreren gør.

Her finder i en pdf med kort, som kan printes ud og gives til de forskellige roller. Herpå er der stikord, som eleverne kan bygge deres argumenter udfra. Der kan evt. printes så mange kort til tilskuerne, at hver elev kan få en rolle.

 I debatten kommer der til at være følgende roller: 

  • En ordstyrer 
  • Tilskuere

For motorvejen:

  • Politikeren fra Venstre
  • En nordjysk borgmester
  • Direktør for en stor virksomhed

Imod motorvejen:

  • Politikeren fra Alternativet 
  • Repræsentant fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i egholmlinjen 
  • Ekspert i den lysbugede knortegås og strandtudsen 

Rollerne fordeles, og debatdeltagerne sætter sig på stole op foran klassen. Resten af klassen fungerer som tilskuere, som skal stille kritiske spørgsmål. 

Inden debatten går i gang, skal de elever, der er tilskuere, tage stilling til, om de er for eller imod en motorvej. Dette har ikke noget med deres rolle at gøre, men skal vise deres personlige holdning. De skal gøre det samme igen efter debatten. 

Formålet er at få tilskuerne til at ændre holdning. Den side, der flytter flest stemmer vinder. Det handler altså ikke om at  flest stemmer, men om at overbevise flest nye tilskuere.