Fordi massemedier i dag har en stor betydning for debatten i samfundet, findes der under Kulturministeriet det, der hedder Medielovgivningen. Det er nemlig regeringen, der bestemmer, hvilke medier, der må få mediestøtte - eksempelvis får NORDJYSKE Medier mediestøtte. Mediestøtte findes, fordi man fra regeringens side på den måde kan sikre sig, at der i Danmark findes et mangfoldigt udbud af medier, så der kan blive skabt en debat med mange forskellige synspunkter.
Loven om public service ligger også under Kulturministeriet. Public service betyder, at en medievirksomhed ikke må være kommerciel, dvs. at virksomheden fx ikke må tjene penge ved at vise reklamer. Dette gælder eksempelvis Danmarks Radio, der modtager penge gennem licens, som befolkningen betaler. Derfor er Danmarks Radio også pålagt at udgive mangfoldigt indhold, der viser et billede af hele Danmark og ikke kun en bestemt gruppe af mennesker. NORDJYSKE Medier er altså en medievirksomhed, der ikke ligger under public service-ansvar, men som modtager mediestøtte af staten.
Der er forskel på at læse nyheder fra et etableret nyhedsmedie, der modtager mediestøtte, og så at læse nyheder fra forskellige sider på eksempelvis Facebook eller Instagram. Læser man nyheder på sociale medier, er det vigtigt at have sin kritiske sans med sig og se på, hvem afsenderen er. Ellers kan man ikke være sikker på, at afsenderen har en relevant baggrund eller viden, der gør, at nyheden er troværdig.