Opgaver til teksten: "Er et venderør en bedre løsning - og fire andre centrale spørgsmål om 3. Limfjordsforbindelse"

  1. Hvilke spørgsmål rejses der i forbindelse med anlæggelsen af 3. Limfjordsforbindelse? Hvordan kan eventuelle problemer løses?

  2. Hvordan sørger journalisten for at belyse begge sider af sagen? Find eksempler i teksten.

  3. Hvordan kan man se, at det her er en baggrundsartikel og ikke en nyhedsartikel? Tjek opslagsværket for baggrundsartiklen

  4. Hvilke kilder benytter journalisten? Er det privatpersoner, eksperter eller undersøgelser?

Åben opgave

Klassediskussion

  1. Læs artiklen “Aktionsgruppe: Borgmesteren vildledte borgere om motorvejsstøj”. Læs evt. hele eller første del af artiklen højt på klassen.
  2. Hvilke kilder bruger journalisten? Skriv alle dem op på tavlen, der udtaler sig.
  3. Hvilke to hovedargumenter kan I se i teksten? Diskuter på klassen, hvis I ikke er enige. 
  4. Hvad vil det sige at blande pærer og æbler?
  5. Hvad er det aktionsgruppen mener, at borgmesteren har gjort forkert?

Producerende opgave

  1. Gå ind Nordjyskes Facebook-profil. Vælg en nyhed, du synes, ser spændende ud.
  2. Forestil dig, at du skal lave en baggrundsartikel til den nyhed, du har valgt. 
    1. Hvad er problematikken i nyheden?
    2. Hvorfor er der behov for en baggrundsartikel? Hvad vil du fortælle?
  3. Nu starter researchfasen - brug søgemaskiner, skolebiblioteket, folk du kender, bøger, interview med relevante personer - det handler om at få så meget viden som muligt.
  4. Skriv din baggrundsartikel. Overvej hvilke grafiske elementer, du vil bruge i artiklen - video, lyd eller billeder. Tjek gode råd til skrivefasen, inden du går i gang.