Opgaver til teksten: "Er et venderør en bedre løsning - og fire andre centrale spørgsmål om 3. Limfjordsforbindelse"
-
Hvilke spørgsmål rejses der i forbindelse med anlæggelsen af 3. Limfjordsforbindelse? Hvordan kan eventuelle problemer løses?
-
Hvordan sørger journalisten for at belyse begge sider af sagen? Find eksempler i teksten.
-
Hvordan kan man se, at det her er en baggrundsartikel og ikke en nyhedsartikel? Tjek opslagsværket for baggrundsartiklen.
- Hvilke kilder benytter journalisten? Er det privatpersoner, eksperter eller undersøgelser?
Åben opgave
Klassediskussion
- Læs artiklen “Aktionsgruppe: Borgmesteren vildledte borgere om motorvejsstøj”. Læs evt. hele eller første del af artiklen højt på klassen.
- Hvilke kilder bruger journalisten? Skriv alle dem op på tavlen, der udtaler sig.
- Hvilke to hovedargumenter kan I se i teksten? Diskuter på klassen, hvis I ikke er enige.
- Hvad vil det sige at blande pærer og æbler?
- Hvad er det aktionsgruppen mener, at borgmesteren har gjort forkert?
Producerende opgave
- Gå ind Nordjyskes Facebook-profil. Vælg en nyhed, du synes, ser spændende ud.
- Forestil dig, at du skal lave en baggrundsartikel til den nyhed, du har valgt.
- Hvad er problematikken i nyheden?
- Hvorfor er der behov for en baggrundsartikel? Hvad vil du fortælle?
- Nu starter researchfasen - brug søgemaskiner, skolebiblioteket, folk du kender, bøger, interview med relevante personer - det handler om at få så meget viden som muligt.
- Skriv din baggrundsartikel. Overvej hvilke grafiske elementer, du vil bruge i artiklen - video, lyd eller billeder. Tjek gode råd til skrivefasen, inden du går i gang.